Niet alle kledingstukken die nu in de mode zijn of ooit in de mode waren, zijn ontworpen door modeontwerpers. Sommige werkuniformen of schoenen bijvoorbeeld, zitten zo fijn dat ze in kledingzaken verschijnen en zo voor iedereen toegankelijk zijn en misschien zelfs een trend worden. Je kleding is een manier om jezelf te uiten, om te laten zien wie jij bent, maar vooralsnog moet kleding fijn zitten. Een voorbeeld van een terugkomende trend is de flared jeans. 

De geboorte van de flared jeans

In het begin van de negentiende eeuw hadden sommige matrozen nog geen uniform aangewezen gekregen en begonnen zij met het dragen van broeken die bij de dijen strakker zaten, en bij de onderbenen los. Waarschijnlijk droegen de matrozen losse broeken omdat deze makkelijk uit te trekken waren als ze nat werden, en omdat je je er goed in kan bewegen. 

Deze broeken leken nog niet op de flared trousers van de twintigste eeuw, met een duidelijk punt waarop de flare begint, of op de flared jeans zoals wij deze nu kennen, over het algemeen dus van spijkerstof.

Symbool van de jaren 60 en 70

Pas rond de jaren 60 en 70 werden de flared trousers een daadwerkelijke modetrend in Amerika, toen de zangeres Cher en music producer Sonny Bono ze op live televisie droegen. Vanaf dit moment werden er ook andere soorten flared trousers gemaakt en ook de eerste flared jeans van spijkerstof. De flared jeans en trousers kwamen tegelijkertijd op met laarsjes en disco: de wijde pijpen van de broeken waren erg handig om de verschillende modetrends te combineren en je kon er ook nog goed in dansen. 

Veel beroemde personages bleven het flared model dragen tot in de jaren 70 en hielpen de trend zo de wereld over. Rond het eind van de jaren tachtig was de trend toch wel echt voorbij.

Herboren modetrend

Tegenwoordig zijn flared jeans en trousers weer helemaal in de mode, maar dan wel aangepast op wat wij tegenwoordig willen en vooral om esthetische redenen. Te fleurige kleuren en drukke patronen worden niet gauw meer gekocht. In plaats hiervan worden details zoals steentjes toegevoegd, wordt de pijp ruw afgewerkt, is de pijp aan de buitenzijde ingesneden of worden heel andere stofjes gebruikt zoals corduroy, fluweel en elastiek. 
Het merk Lois uit Spanje is het eerste merk dat met hun Amerikaanse jeans, waaronder de flared jeans, de wereld wist te inspireren. Met een kledingwinkel in Zwolle die hun jeans verkoopt, draagt Lois nog steeds bij aan het overleven van het flared model.